Orkan

Hur snabbt snurrar en orkan runt sin egen axel? Det kan väl inte vara samma som vindhastigheten har runt "ögat" (Eyewall)

Kommentarer

  • Hej Ingemar

    Definitionen på orkan är att det blåser minst 32.7 m/s.
    Jag tror att du pratar om tropiska orkaner och inte orkaner som kan drabba Sverige.
    Ögat på en tropisk orkan kan vara någon eller några mil i diameter. Hur lång tid det tar för luften att snurra ett varv beror på avståndet till ögat och hur hög vindhastigheten är.

    Hälsningar

    Lennart Wern