Var finns information om opendata API - CORS?

Hittar inga uttalanden om så-kallad Cross-Origin Resource Sharing (CORS).

Det vore användbart om datan från SMHI's servrar gick att hämta direkt från andra webb-sidor (utan att behöva sätta upp en proxy för att gå runt denna s.k. "säkerhet").

Finns information om detta nånstans? Är det ett val att ej supporta detta?

Om det är en fråga om kunskapsbrist eller utvecklingskostnad hjälper jag gärna till.

Kommentarer

  • Hej!

    Jag har skickat vidare din fråga till vår open-data support. Jag återkommer så fort jag fått svar, men kan dröja lite mer än vanligt då det inte är fullt bemannat under semestertider.

    Hoppas det är okej!
  • Svaret kom snabbare än väntat!

    CORS är tyvärr inget vi i öppna data projektet stödjer förtillfället. Vi har diskuterat detta vid flertalet tillfällen men det har aldriglandat i ett prioriterat krav.

    Jag ska se till att vi för upp detta på dagordningen igen eftersommaren, då det onekligen skulle underlätta för utvecklare.

    Det är dock en del att ta beslut om, som vi inte råder över inomprojektet, så jag lovar inget. Håll utkik till hösten så kanske det dyker upp  😀
  • Tack för under-tiden-svaret. =D
  • Tack för svaret!

    Yup! Det skulle definitivt underlätta lite för utvecklare samt spara in en bit på resurser och där-med miljön.

    PS. Hjälper som sagt gärna till. Både med att diskutera möjligheterna samt själva implementeringen. (Bor i Malmö).