Om det regnar mer på natten än på dagen

Upplever att det regnar mer på natten än på dagen, stämmer det? Bor på Tjörn.

Stefan Janmar

Kommentarer

  • Hej Stefan. Vi kan till exempel titta på data från automatstationen på Måseskär vilken har data från 1998 och titta på när nederbörd registrats: meteorologisk natt (18-06 UTC) eller dag (06-18 UTC). Om vi tittar på den genomsnittliga ackumulerade nederbördssumman över ett år faller cirka 300 mm på natten och cirka 580 mm då dagen. Det registreras också nederbörd cirka dubbelt så ofta på dagen som på natten. Skillnaden är störst på sommaren och minst på hösten.

    Man kan säga att nederbörd bildas på två sätt: det vi kallar stratiform nederbörd vilket hör ihop med fronter och lågtryck och konvektiv nederbörd vilket är skurar. Skurar bildas främst på eftermiddagen på vår och sommar då solen värmer upp marken. Fronter förflyttar sig över stora områden ofta under flera dygn, så när stratiform nederbörd faller beror mindre på tiden på dygnet.

    Här kan du hitta datan jag använt: https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer#param=precipitationHourlySum,stations=core,stationid=81050

    Hoppas du blir nöjd med svaret!

    MVH
    Magnus Klimatolog