Olika prognoser

Hur kan er prognos skilja sig så mycket från den på SVT? Just nu varnar de för snöfall och trafikproblem imorgon lördag i norra Götaland/Södra Svealand, medan ni inte har en snöflinga där. Är ni inte båda från SMHI ?

Kommentarer

  • Hej!

    SMHI:s prognos för lördagen hittar man här:

    http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/mete...

    "Nederbörden förstärks över Svealand och Götaland under lördagen och ger nog besvärligt väder på många platser. Sent i morgon börjar också nederbörden röra sig långsamt söderut och även alltmer övergå i snöfall, även ner över Götaland. Så ganska stora mängder att vänta och detta också kombinerat med friska vindar."

  • Jovisst, men i tabellerna visades inte detta.

  • Hej!

    Ortsprognoserna (där man skriver in en viss ort) är punktprognoser som visar hur den använda modellkörningen tolkar förhållandena vid vissa klockslag på en viss latitud/longitud. Det är de manuellt skrivna översikterna av aktuellt område som man i första hand ska konsultera, liksom givetvis varningarna.