Norrsken genom tiderna

Egentligen behöver jag mer av en bekräftelse - läste om norrsken här på hemsidan - kan en alltså säga att norrsken har uppstått och kunnat siktas så länge solen har lyst på jorden? Alltså sedan "tidernas begynnelse" i princip? Eller kan det finnas faktorer som gör att det inte alltid uppstått? Har solen till exempel betett sig annorlunda för typ 6000 år sedan? Eller såg våra förfäder på stenåldern norrskenet på samma sätt som vi?

Kommentarer

  • Hej Emma.
    Jag skulle säga att norrsken alltid har kunnat ses så länge det funnits människor på jorden, och sannolikt längre än så. Men norrsken är inte lika vanligt förekommande hela tiden, eftersom de är beroende av solens aktivitet. Mängden norrsken går ner när aktiviteten är låg, och det finns till bl.a. en ungefärlig elvaårscykel i solens aktivitet. Men det har även funnits längre perioder med liten solaktivitet, exempelvis det s.k. Maunder minimum, ca. år 1645-1715, då det sannolikt var tämligen få norrsken synliga.
    Norrsken hör annars inte till SMHIs expertområden. Några som har betydligt bättre kunnskap om detta är Institutet för Rymdfysik, IRF. Kanske denna länk kan leda dig vidare: https://www.irf.se/sv/om-irf/kunskapsbank/

    Thomas Klimatolog