Norrsken i södra Sverige, är det ovanligt?

Hej! Vi såg norrsken ikväll i södra Sverige! Är det ovanligt? Jag har aldrig sett det förr!
/Lina

Kommentarer

  • Hej!

    Det är inte alldeles ovanligt att man kan se norrsken även från södra Sverige, men gårdagens skådespel var onekligen fint.

    Här kan man följa norrskensovalens utveckling (spalten till vänster, klicka på Europe):

    http://spaceweather.com/

  • Hej. Just nu är det mycket ovanliga moln på norrhimlen, den är dessutom svagt rödskimrande. kl är närmare ett. Undrar om det kan vara norrsken?
  • Missade att tala om var. Uppnora i Halmstads kommun.
  • Hej!

    Det var inget norrsken du såg från Halmstad igår kväll. Om molnen hade varit blåskimrande så hade det nästan säkert handlat om nattlysande moln, sådana kan man nu mitt i sommaren se var och varannan klar natt från södra Sverige:

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Nattlysande_moln

    Men du skriver att de var rödskimrande, det betyder att det nog måste ha varit vanliga moln som belystes underifrån.