Norrsken

Om jag vill ge min bror upplevelse av norrsken när han fyller år, var är största chansen att få se det och vilken tid på året. Sverige? Norge?

Kommentarer

  • Hej!

    Det förmodligen bästa stället i Sverige, och ett av de bästa ställena i världen, är Abisko.

    https://www.swedishlapland.com/sv/stories/abisko-och-aurora-sky-station-varldens-basta-plats-att-uppleva-norrsken/

    Men det gäller att din bror fyller år under årets någorlunda mörka tid, exempelvis nu eller till vintern, om han vill ha presenten i samma veva.

    Det gäller också att man inte blir bunden till ett exakt datum, eftersom risken är överhängande att det blir molnigt just den natten. Och då ser man inga norrsken. Helst bör man nog tillbringa en vecka eller mer i t.ex. Abisko för att chansen ska bli hyggligt stor.

    Det räcker inte heller med klart väder, det krävs också norrskensaktivitet. Här hittar man både aktuella data ("Current Auroral Oval", välj Europe) och en prognos som sträcker sig ett par dygn framåt:

    https://www.spaceweather.com/