Vad orsakar kylan i Nordamerika/Kanada?

Vad orsakar nuvarande kyla över Nordamerika / Kanada? Hänger det ihop med högtryck runt polen, men i så fall, varför så kraftigt just nu?
Påverkar andra väderfenomen typ EL-Nino?
Kan klimatförändringarna nu påverka Golfströmmen och vara inledningen på en ny Glacial period?
mvh
Christer

Kommentarer

  • Hej Christer!

    En bild som visar aktuell (4 januari) temperaturavvikelse från normalperioden 1979-2000. Där framgår att det just nu är kallt över de östra delarna av Nordamerika och samtidigt varmt över de västra samt över Ryssland inklusive det vanligen så kalla Sibirien.

    En enkel förklaring är att det just nu är en period där den allmänna cirkulationen i atmosfären är sådan att kall luft strömmar ner från Arktis över just den östra delen av USA och Kanada, samtidigt har vi en för årstiden varm luftström in över Västeuropa osv.

    Vad kan nu detta bero på? Det finns vissa samband mellan El Niño/La Niña och hur atmosfären i genomsnitt rör sig över områdena runt Stilla Havet inklusive Nordamerika.
    Mer om detta kan du läsa i den här kunskapsartikeln

    Just nu råder La Niña (kall episod) och detta ger under vintern en viss övervikt för kallt väder över delar av Nordamerika, se figur via länken ovan. Men som vi skriver stora avvikelser kan förekomma för enskilda La Nina.

    Att den pågående klimatförändringen skulle påverka Golfströmmen just nu finns inga välförankrade belägg för.

  • En hängfråga på ditt svar:

    Kan pågående temp.höjningen av världshaven och därmed expansionen av världshaven till högre nivåer, störa strömmarna som ger varmare temp i Östra Nordamerika?

    Har t.ex. för mig att Labrador är inblandad i det kalla vädret nu?

    mvh
  • En viktig faktor för klimatet kring de norra delarna av Nordatlanten är den värmetransport som sker med den Nordatlantiska strömmen (populärt Golfströmmen). Under lång tid har forskarna funderat på om den transporten är på väg att minska eller om det finns tecken på att den skulle strypas under detta sekel. Än har ingen markant skillnad observerats.
    De förändringar i temperaturen och havsströmmar som hittills skett i Nordatlanten har sannolikt liten inverkan på det kalla väder som tillfälligt råder över tex Nordamerika.
  • Tack för ditt svar.

    Då kan alltså antas med stor sannolikhet, eller bekräftas, att för årstiden "Normal" strömning av Polarluft-strömmar söderut, längs med Östkusten?

    Funderar ändå på Labrador-current, och hur den skulle kunna avledas, etc.

    mvh
  • Det är i alla fall inget o-normalt, i vilket fall ska det bli intressant när januari månad är slut att se hur kylan över Nordamerika står sig i ett större perspektiv (norra halvklotet). SMHI gör varje månad en översikt över världsvädret inklusive  en avvikelsekarta för temperaturen för aktuell månad. Den brukar vara klar kring den 5 följande månad.
  • Tack för intressanta svar.