Nedladdningstid

SMHI.se tar numer hopplöst lång tid att ladda ner på min PC och på min laptop. Använder därför Yr numer - men vad kan det bero på?

Kommentarer

  • Hej! Det låter konstigt. Är det generellt oavsett vilken sida du besöker, eller någon särskild sida/tjänst?
    Leif Webbkoordinator
  • Jag har samma problem. Framför allt med kartor som tar sjukt lång tid (typ minuter) och som trots det bara visa vissa områden. Andra är helt vita.
    Stefan Gesse
  • Det är ofta ohyggligt segt när man har mobilt bredband på landet (Chrome, Windows 10). Mobilsajten fungerar bra.

    Men när man klickar på SMHI-loggan eller "tillbaka till SMHI" kommer man till Stockholmsvädret. Det gäller mobilsajten och känns mycket förvånande varje gång. Det kunde lika gärna vara Göteborg eller Paris för oss i Halland.

    Lars Pettersson
  • Hej! Vissa av våra sidor är helt klart tyngre än genomsnittet. Startsidan med vädertjänsten, 10-dygnsprognosen och en del av våra övriga karttjänster är några. De innehåller ju en hel del data att ladda ner. Vi jobbar kontinuerligt med att göra dom effektivare men vi har inte märkt av att det är ett stort generellt problem för våra användare. När du skriver "mobilsajten" menar du då smhi.se, inte SMHI-appen? Hur lång tid tar det för dig att ladda t ex startsidan? Vad har du för mobilt bredband?

    Att du hamnar på Stockholm beror antagligen på att din webbläsare inte tillåter positionsbestämning. Om du inte har gjort något val av startort och inte har slagit på möjligheten för gps (positionsbestämning) så måste vi göra ett val av ort. Det finns ingen ort "Sverige" utan vi har då gjort valet att använda Stockholm.
    Förfarandet i sidan är:
    1. Kolla om användaren har en startort vald, om Ja, visa den
    2. Kan vi hitta ort via position, om Ja, visa den närmsta orten
    3. Vi måste visa någon ort, visa Stockholm

    Leif Webbkoordinator