Definitionen för nederbördsmängd

Vad är definitionen av nederbörd när man tittar på timme för timme prognos? Är det antal mm under den timmen? per 10-minuters period....?

Kommentarer

  • Hej!

    Vilket tidsintervall ett visst nederbördsvärde avser står angivet i omedelbar anslutning till nederbördsvärdet.
  • Hej! Når der loves f.eks. 9 mm nedbör, hvor meget snö bliver det så til - om nederbören falder som snö? Mvh. Peter
  • Hej!

    Man brukar räkna med att 1 mm nederbörd motsvarar ungefär 1 cm nysnö. Men det värdet kan varierara en hel del beroende på snöns konsistens.