Nederbörd i Vättern

Hej
Om det regnar 100 mm ,mätt i en regnmätare.
Hur mycket stiger Vättern då ca? Den blir ju större i
yta då vattnet stiger på stränderna.
God Jul
Jan Karlsson

Kommentarer

  • Hej Jan!

    1 mm är samma som 1 liter
    per kvadratmeter så hur mycket Vättern skulle stiga beror på över hur stor yta
    som regnet faller. Om det skulle regna 1 mm över hela Vätterns yta skulle
    Vättern i teorin stiga 1 mm. I verkligheten behöver hänsyn tas till vattnet som rinner till och från sjön.
    Det är dock inte sannolikt att det faller 100
    mm på kort tid över Vättern. Skyfall som kan ge till exempel 40 mm, faller
    sällan över mer än några km2 och Vätterns yta är 1885 km2. Du har rätt i att
    ytan blir större nivån stiger men det är marginellt i förhållande till hela
    Vättern.
    Allmänhetens Hydrolog