Nederbörd i Stockholmsområdet

Hej
Jag har många gånger observerat nederbördsområden via radarbilden komma in mot Stockholm och liksom upplösas innan det når fram till Stockholm. Det var rätt tydligt sommaren 2018 men jag har även noterat detta nu i vinter. Är stadens värmeutstrålning så stor att detta påverkar nederbördsområden.
Finns det någon statistik som styrker eller dementerar mina iakttagelser?

Kommentarer

  • Hej!

    Statistiskt sett har Stockholm ungefär den nederbörd man kan förvänta sig av det geografiska läget. Under åren 1996-2018 fick centrala Stockholm 539 mm/år, medan Adelsö väster om Stockholm fick 469 mm/år, Tullinge söder om Stockholm 567 mm, och Vallentuna norr om Stockholm fick 553 mm.
  • Hej! Jag undrar hur mycket nederbörd som har fallit i Stockholms län år för år gärna i jämförelse med något slags medelvärde under 1900-talet. Den tidsperiod jag är främst nyfiken på är 2015 till första kvartalet 2019 då min hypotes är att både 2017 och 2018 var ovanligt torra och 2019 också haft ovanligt låg nederbörd hittills. Är det möjligt att få tillgång till detta på något sätt?
    Mvh
    Jenny
  • Hej Jenny!

    Du kan kolla på vår sida ”Års- och månadsstatistik”: https://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/2.1240

    Där väljer du ”År”, ”Variabel” och ”Period” och sedan ”Hämta fil”.

    Ha det gott!