När "hästegödselen hoppar"

Hej!

Jag undrar över Carl von Linnés väderanteckning (om mycket sträng kyla) för 4 januari i hans "Blomster-Almanach" (Calendarium florae), som gavs ut 1756-57. Där skriver han: "Hästegödselen hoppar" ... vilket han säkert menar att vid den tiden på året är det ofta så sträng kyla att hästlorten sprängs sönder.
När Linné skriver "4 januari" menar han inte ett specifikt år, utan att sträng kyla brukar infalla då. För "2 januari" anger han "Om nätterna smäller det i knutarna".

Finns det någon inom SMHI, som intresserat sig för "folkminnen och väder" i äldre tider, som har läst/hört om detta i annan litteratur/andra sammanhang?

Med vänlig hälsning
Göran Andersson
Olasgård
Mellby, Öland