NAO

Hej!

jag sitter och läser en hel del om NAO North atlantic Oscilliation och reslutaten samt klimatpåverkan på oss i Skandinavien.

Jag har fått fram information om att tryckskillnaderna mellan det azoriska högtrycket i Lissabon och Islandslågtrycket påverkar klimatet till antingen en mild eller en sträng vinter och att det till viss del går att förutspå vintrarna bättre via denna information.

Stämmer det?

Jag har även lärt mig att påverkan på klimatet från NAO är som störst mellan april till november, men jag har inte lyckats ta reda på varför det är just den periodensom påverkar mest. Vet ni svaret på det?

MVH Daniel

Kommentarer

  • NAO är en knepig historia. I grunden är det som du skriver ett mått baserat på skillnaden i lufttryck mellan Island och Azorerna.

    Om det som det ofta gör råder ett högtryck över Azorerna och ett lågtryck över Island så har vi en västvind däremellan. Ökar tryckskillnaden ökar västvinden in över Europa. Vintertid ger detta ett tydligt mildare väder än om det omvända gäller.

    Framförallt vintertid finns det klara samband mellan vintervädret i Västeuropa och värdet på NAO-indexet.

    Problematiken ligger i att detta NAO-index är lätt att utvärdera i efterhand (diagnostiskt) men att göra prognoser på NAO med hög träffsäkerhet har visat sig svårt. Prognoslängden är ofta inte mycket bättre än de vanliga prognoserna, typ ett par veckor för allmänt väderläge.

  • Okej! Tack för svaret. Vet du om det stämmer att nao har mest inverkan på klimatet under april-november som jag fått till mig?

    Och om det är så, varför just denna period?
  • Hej! Har varit borta ett tag. "Framförallt vintertid finns det klara samband mellan vintervädret i Västeuropa och värdet på NAO-indexet." alltså inte den period som du nämner.
    Att det är ett starkare samband under vintern beror säkerligen på att det då är en större kontrast mellan havet (Atlanten, vått och milt) och land (kontinenten ungefär det europeiska Ryssland, kallt och torrt).