Molnstatistik - var är det mest resp minst mulet i Sverige/Norden och i såfall när på året?

Hej på er!
Som relativt nyblivet intresserad av astronomi (och kan inte alla knep än) jag stöter jag ofta på problemet med mulna kvällar och nätter, vilket gör observationer och fotografering omöjligt. De kvällar det är klart är jag inte hemma eller så finns andra hinder. Detta gör att det är svårt att komma till skott och komma framåt. Jag har därför tänkt att man kan flytta på sig dit det är bättre chans att få klara nätter och har sökt på nätet efter statistik som kan visa vilka delar av Sverige/Norden som har flest klara nätter/minst molnighet under året. Jag har misslyckats med att hitta en bra sida och statistik - möjligen för att jag inte kan rätt terminologi? Har ni sådan statistik på er hemsida eller känner ni till bra sådana sajter? Det finns ju mätningar för soltimmar och snöchanser och regnmängder, så jag antar att det finns, men att jag inte finner det bara.

Tacksam för hjälp!

Mvh
Frank

Kommentarer

  • Hej!

    Här hittar man kartor som visar medelmolnigheten i landet:

    http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/moln

    Allmänt sett är den geografiska molnighetsbilden likartad för den del av dygnet då det är mörkt, jämfört med molnigheten under hela dygnet.

    Bäst förutsättningar har du i sydöstra Sverige: Gotland, Öland, Smålandskusten, Blekinge. Där bjuder även den mest molnbefriade delen av året (= sommaren) på någorlunda mörka nätter, detta pga den relativt sydliga latituden. Och det ostliga läget betyder att man får en föhneffekt över sydsvenska höglandet, så att luften torkar upp.

    Annars går det bra att syssla med astronomi nästan överallt, även i ljusförorenade områden, om du har ett bra instrument (fältkikare/teleskop).

  • Hej Hans!
    Tack för ett snabbt och utomordentligt bra svar! 😀 Precis vad jag sökte, vilket kommer underlätta framför allt planerande för astrofoto - då ljusföroreningarna ställer till det lite mer än vid observationer.

    Tack igen!
    Mvh
    Frank

  • Här kan du se ljusföroreningarna även på lokal nivå genom att zooma in:

    http://www.lightpollutionmap.info/#zoom=4&lat=5...

    Det är helt riktigt att astrofoto (om det inte gäller planeter) kräver mer av mörk himmel än vad visuella observationer gör. Visuellt kan man även i en stad mörka himmelsbakgrunden genom att öka teleskopets förstoring (sätta i ett okular med kortare brännvidd), då får du bättre kontrast mellan stjärnor och bakgrund, vilket leder till att svagare stjärnor kan ses än med låg förstoring. Tricket att öka förstoringen fungerar dock inte så bra om det gäller diffusa objekt med relativt stor utsträckning på himlen, eftersom ögat gärna vill se hela objektet i synfältet på en och samma gång för att kunna urskilja dess avgränsningar.

    Kolla gärna denna hemsida:
    http://www.astronet.se/

  • Hej,
    Tack igen för fina svar och tips. 😀
    Mvh
    Frank