Molnighet i Skåne och olika delar av Sverige

Hej!
Jag försökte komma in på era länkar till molnighet men lyckades inte. Vad jag är intresserad av är molnigheten i Skåne och om den har förändrats under senare decennier. Jag är även intresserad om molnigheten skiljer sig mellan olika delar av Skåne och olika områden i Sverige. Kanske molnighet finns beskrivet för olika områden i Sverige i de 30-åriga normalperioderna 1901-1930, 1931-1960, 1961-1990 och decennierna därefter? Finns de i så fall tillgängliga? Eller kanske finns det någon annan rapport om molnighet?
Bästa hälsningar // Lars Wiik

Kommentarer

  • Hej!
    Vår data kring molnighet hittar du här https://www.smhi.se/data/meteorologi/moln , och kan därifrån bland annat komma vidare till våra öppna data med molnobservationer. Tyvärr är det nog svårt att säga något om trender i molnigheten utifrån dessa data, eftersom de automatiska molnmätningar som görs är väldigt lokala/punktvisa och de manuella "observationerna"/uppskattningarna har stora osäkerheter. Förändringar i molnighet studeras bäst via satellitobservationer. Jag tror inte det finns några studier för just Skåne, men några som indikerar en minskad molnighet över Europa, vilket är i linje med vad vi observerar när det gäller solinstrålning. https://www.smhi.se/data/meteorologi/stralning/solstralning-i-sverige-sedan-1983-1.8243

    Vänligen
    Sandra
    Sandra Klimatolog