Molnighet

Hej, bor på liten ö mellan Orust och Tjörn, har vanligtvis mycket sol och klart väder. I år 2021 är det molnigt nästan varje dag i juni och nu i juli, bara enstaka klara dagar.
Har inte upplevt nåt liknande på 33 år härute?
Tackar på förhand!
Vänligen Linda
Linda Dahlin

Kommentarer

  • Hej Linda

    Vår station på Måseskär är den närmaste. Den är numera automatisk. I vår databas finns molnighetsuppgifter sedan 2006 från den automatiska stationen. Fram till och med 1995 finns också uppgifter men då var stationen manuell. Observationerna mellan en automatisk och en manuell väderstation är inte helt jämförbara.

    Jag har tittat på den genomsnittliga molnmängden kl 14 under juni-månader på stationen. Under årets junimånad var himlen i genomsnitt täckt till 61 % med moln kl 14. Det är det högsta värdet sedan 1996.Det näst högsta värdet inträffade under juni-2019. Då var det 60%. Det lägsta värdet var det 2018 då himlen igenomsnitt enbart var täckt till 23% med moln. Dina iakttagelser verkar således vara korrekta.

    Juni-1991 var molnigheten större än juni-2021. Då var det 72%. Sedan var det ju en lucka mellan 1996 och 2005 då vi inte har några data om hur molnigt det var på Måseskär.

    Hälsningar

    Lennart Wern
    Lennart