Molnens färd över himmelen

​​​​
En del moln rör sig så sakta, står nästan stilla och vissa rör sig fort.
Går det att ange deras hastighet i km/timme ?
Mini till maxhastighet?
Har ofta funderat på detta när jag tittar upp mot himmelen.
M.v.h. Christer K.

Kommentarer

  • Hej!

    Molnens hastighet beror på vindens hastighet på den nivå där molnen befinner sig. Det kan vara nästan helt vindstilla på den nivån, och då rör sig molnen nästan inte alls. Men molnen kan också ligga i en jetström, och då kan de röra sig med 50-100 km/timme eller ibland ännu snabbare.
  • Hej Hans
    Tack för snabbt och väl förklarat svar.