Molnens bas över marken, hur höga är de vinter resp sommar ?

Hej har ofta sett via andra vädersiter där de säger i fot hur högt molnbasen är över tex arlanda. Har en fråga, hur låga kan vanliga så kallade sommar cumulus basen i södra sverige vara  som lägst på sommaren, dvs när övergår dimmmoln på låg höjd till att kallas cumulus, och  är motsvarande molnslag eller moln generellt lägre vid basen vintertid ? tex ser jag ofta nackamasterna som är 300 m höga o ligger 50 möh nära havet, således ser man ofta vid regn sommartid att topparna inte syns, men cumulus når aldrig ner till dem, men på vintern kan cumulusliknade molnslag nå ner till den höjden dvs ca 350 m över omgivningen, finns nån enkel formel om man har rätt temperatur, daggpunkt och ev nån annan perimeter för att kunna ca beräkna ett molns bas ? mvh Göran

Kommentarer

  • Hej!

    Man brukar dra gränsen mellan stratus och cumulus vid ca 300 meter när det gäller höjd till undersidan. Men gränsen är förstås inte helt rigorös, det kan ibland finnas cumulusform på moln även om basen ligger strax under 300 meter. Och stratusmoln kan förkomma även om basen är något över 300 meter, speciellt sönderrivna stratus (stratus fractus) som man hittar under cumulonimbusmoln.

    Höjden till undersidan av rena cumulusmoln kan beräknas genom att man först tar skillnaden mellan temperatur och daggpunktstemperatur, och sedan multiplicerar detta värde med 125. Då får man ungefärlig höjd till undersidan, uttryckt i meter.

    Det stämmer att cumulusmoln i regel har högre molnbas mitt i sommaren (då de också är vanligast) än under andra årstider. Vilket är naturligt med tanke på att skillnaden mellan temperatur och daggpunktstemperatur är som störst en varm och torr och solig högsommardag.