Moln

Hej

Ett häftigt moln över Västervikens hamn Strängnäs 2018-08-25 kl 19:36 tyvärr fick jag inte med riktigt hela molnet objektivet räckte inte till. Har det ett namn i så fall vad.
M.V.H. Gunnar Holhut.

Kommentarer

  • Hej!

    Det här är den isade delen i toppen på ett cumulonimbusmoln, det så kallade städet (incus).

    Själva huvudmolnet ser man i nedre delen av bilden. Det består mest av vattendroppar som kan vara underkylda.

    Städet har dragits ut långt framför huvudmolnet av vindar på hög höjd. I undersidan av städet kan man ana fallstrimmor av nederbördspartiklar som avdunstar (virga) och kanske också antydan till påsliknande utväxter (mamma).

    Ett cumulomimbusmoln som är så här utvecklat är av arten capillatus.

    Så ett namn på molnet skulle kunna vara Cumulonimbus capillatus incus virga mamma.

    Sverker

    Erik Klimatologi
  • Hej Erik
    Tack för ett så utförligt svar det är ju alltid roligt att ha namnet på det man ser.Får jag kopiera svaret och lägga den på mitt inlägg på FB.

    M.V.H. Gunnar Holhut.
  • Javisst Gunnar, det går bra.
    MVH Erik
    Erik Klimatologi