Möjlighet till selektion på vindhastighet

Hej. När jag tittar på er site avs prognos för "min startort" (eller någon ort jag selekterar fram) finns till höger valen: "Stäng", "Radar/blixt", "Temperatur", "Nederbörd", "Molnighet" och "Väder". Jag saknar selektion på "Vind" eller "Vindhastighet" - då detta ur min synvinkel är en synnerligen intressant aspekt av rådande eller prognostiserad väderlek.
Tack på förhand för komplettering i enlighet med mitt (och säker fler personers) önskemål
/Helena Bergli

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för att du hör av dig till oss. Detta är en spännande tanke och vi diskuterar den inför kommande uppdateringar. Har du sett vår vindkarta i tjänsten "Hav- och kustväder"?
    Jag hoppas att du kan få användning av den!
    Hälsningar

  • Hej, på nederbördskartan på startsidan och 10-dygnsprognosen saknar jag att man ska kunna se vad för typer av nederbörd det ä, tex. grönt för regn och blått för snö och även kanske någon färg för snöblandat regn. Mvh,
  • Hej Wilmer, tack för din förfrågan.
    Vi har under ett tag jobbat med ett projekt att byta ut våra 12 radaranläggningar med modernare utrustning, som enligt experterna i teorin ska kunna visa olika nederbördstyper, om man tillämpar informationen på rätt sätt.
    Det skulle kunna bli intressant om några år, när vi är klara med hela uppgraderingen av radarnätet. Jag för detta vidare till ansvariga.
    Önskar dig en fortsatt trevlig torsdag!

  • Hejsan, tack för snabbt svar.
    Jag undrar också om det kommer komma en liknande funktion till prognoskartan nederbörd som visar typ.
  • Hej Wilmer,
    Det är möjligt, men ingenting vi vet i dagsläget.
    Först (om några år) måste ju data vara tillgängligt för att överhuvud taget kunna visa vilken typ av nederbörd molnen innehåller.
  • Hej, Jag tänker eftersom ni kan visa i prognostabellerna vad det är för nederbördstyp som fallrt går det väl och visa det kartprognoserna, för just nu så står det ju bara nederbörd och allt är grönt men att man kanske även skulle kunna redovisa vad för typ av nederbörd som väntas enligt prognosen så som klart.se gör med att göra färgen lite mörkare där den faller som snö (bilden).

  • Hej Wilmer, tack för ditt tålamod med mig, jag har visst missuppfattat frågorna och suttit och svarat på något helt annat, jag ber om ursäkt för det!
    Du har rätt, det är någonting som vi borde kunna sampresentera i prognoskartorna på både startsidan och 10-dygnsprognosen. Jag för detta vidare till produktansvariga!
  • Hej Wilmer!
    Jag håller med om att idén är intressant. Just nu arbetar vi med att sampresentera radarinformation med prognos, så att du i en och samma vy kan se var det har fallit nederbörd och var det beräknas att ta vägen. Men vi tar med din idé till vårt framtida arbete! Tack för att du hörde av dig!
    Hälsningar
  • Hej!
    Varförgår det inte att se nederbördstyp (snö, regn) längre i radarbilderna? Kommer det att gå att se i framtiden? När kommer denna funktion i så fall?
  • Hej Bengt,

    Vi har inte dessa symboler i radarbilderna utan du kan se dessa i väderkartan: https://www.smhi.se/vader/q/Skarphagen/Norrk%C3%B6ping/2678060#tab=map

    Jag får ta frågan vidare för att se om de kan göra något åt detta i framtiden.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänliga hälsningar