Minikarta

Gärna en minikarta med snabbval på framsidan, särskilda noteringar, tex väderväxlingar och samtliga varningar(inklusive luftkvalitet), även space-weather. Vore trevligt med bilder som kanske finns på era eller medias bloggar/sändningar eller speciella för lokal kännedom. Den kartan bord man kunna kopiera in i en desktop-programvara för att fullfölja utvecklingen i situation.

Kommentarer

  • Hej Simon,
    Tack för att du hör av dig till oss med förslag!
    Jag förstår dock inte riktigt ditt grundbehov här, vad som är grundtanken?

    Hur skulle man visualisera väderväxlingarna på ett enkelt sätt? Varningarna för hela Sverige hittar man under http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/varn..., tror inte att de flesta är så intresserade av alla varningar, utan vill ha varningarna för "sitt område". Vad menar du med space-weather? Satellit? Vilken sorts bilder är det du önskar? Vad för slags desktop-programvara syftar du på?

  • En situation i sin helhet. En nytta. En kontinental standard för meteorologi i sin direkta lokalitet och närhet. Väderväxlings-ikon med eller utan varning syftande på tid eller normal användares notering eller upplevelse som historia. Klickar man på den så får man se vad som tidigare hänt(upplevelse/iakttaget och lokala mätningar finns). Om man tittar på väderkartan och klickar på "bevakning" var meningen. Desktop-programvaran är given fiffig med snabblänkar och alternativ kod för att uppfölja per telefon, i annat fall radio-ref eller annat. T ex finns Meteoalarm och Severe Weather samt Spaceweather eftersom rekommendationer och standard innebär störningar och olämpligheter. Situationer: Oväder, kraftig väderväxling, vulkanutsläpp, jordskalv, radiosol, gamma, luftkvalitet, fuktighet, kyla... det som behövs och per läng tid bra att veta vid händelse. Andra siter kan använda samma som produkt. En ny produkt och aktuella data från mätningar inom bara viss tid t ex 5 minuter, 20 minuter, 30 minuter, 40 minuter och ett dygn, en vecka, händelse eller smartkriterie per prioritet. Jag vet problemet med vulkaner, jordskalv och stormar. Siffrornas upplevels borde Severe Weather ta fram med Meteoalarm.

  • Tänk säkerhet och alternativ tillgängliga. Dessutom är det löjligt med krig och t ex flyglarm och tider.

  • Jag håller inte med rika eller att lag stödjer att marknaden avvisar detta. Det är för illa att mätningar finns och är länge granskade och andra möjligheter finns en gång till för mera fel. Du frågade vad grundbehovet är... Frågor och svar bör framgå som grundbehov. T ex vill jag inte uppleva att det överraskande stormar och inte se mätresultat i omgivningen när det kan vara signifikant om fem minuter och en gång till samt framfarten. Jag stödjer inte era "magnituder" för varningar sedan länge men ser att de bättrats något. I satellitväg finns säkra hänvisningar i sig möjliga i koder. Att nå kodnivå på produkter vore lämpligt. Kodsystem för stormtrack är nog standard och enkelt. Att placera sin kod för uppföljning innebär bara ett klick. Sedan förtsätter man eller återupptar sitens välkommen. Säkerhet för internet eller annan rubbning är alltid bra att täcka och påvisas inte som det är, vilket förnöjer otillförlitlighet. Det finns ju samarbetsparners och resurser satsade med riktlinjer även enligt organiserade.

  • Hej Simon,
    Jag ser fortfarande inte några konkreta förbättringsförslag i det du skriver, det känns allmänt rörigt att förstå det du försöker förklara, då blir det svårt att kunna ta till sig informationen, och förmedla detta till ämnesansvariga inom ledningen, och framförallt hitta nyttan kontra kostnaden för allmänheten med att ta fram nya tjänster och produkter, det måste ju förankras ekonomiskt och praktiskt.

    Du pratar om en väderväxlingsikon. Hur ska man visualisera en sådan, så att allmänheten förstår vad de tittar på? Vi har drygt 300 000 unika besökare av www.smhi.se varje vecka.

    Vi har ett varningssystem (med några nya varningsklasser framtaget) som är vedertaget i medier som radio, TV, text-TV och internet. Vårt uppdrag av Sveriges Regering är att varna allmänheten för samhällsfaror som rör meteorologi, hydrologi, oceanografi och klimatologi. Här informerar vi om faror så fort vi bedömer att de är väsentliga för allmänheten. Vårt uppdrag är inte att ta bilder och blogga om vädret, det får våra icke-statliga konkurrenter hålla på med.

    Det är viktigt att allmänheten förstår vad vi förmedlar, då allmänheten vanligtvis inte består av forskare/vetenskapsmän. Du får gärna återkomma med konkreta förbättringsförslag, vi lyssnar på sånt!

    Önskar dig en fortsatt trevlig dag!