Mina observationer - WOW

Här samlar vi frågor angående vår nya tjänst:
"Mina observationer - WOW" https://www.smhi.se/wow
SMHI Kundtjänst

Kommentarer

  • Hur registrerar man sin egen väderstation?

  • Hej Mats, kul att du vill vara med!

    Du hittar all information om hur du blir en del av WOW här:
    https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/bli-en-del-av-wow-natverket-1.142501

    Och information om hur du ansluter och registrerar din väderstation här:
    https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/registrera-och-anslut-din-vaderstation-1.142531

    Ha det gott!
  • Vad är WOW?....helt omöjligt och få igång denna tjänst?....har provat flera gånger och registrera men nu ger jag upp. Kör en egen väderstation här i Luleå sedan lång tid tillbaks.

  • Hej Rolf, vi finns här för att hjälpa dig igång!
    WOW står för Weather Observations Website.

    Vilken väderstations-modell har du?
  • Kör netamo nu här i Luleå för min Oregon station orka inte mer efter många år haha
  • Hej Rolf,
    Vi har just gjort specialguider för några kända stationer, jag bifogar Netatmo-guiden under detta meddelande.
    Hör av dig på mail till wow@smhi.se om du inte kommer vidare, så tittar vi på det tillsammans!

  • Startat en FB grupp angående Väderstationer WOW mm, bara att gå med om man är intresserad :-)

    https://www.facebook.com/groups/2829038557170442/
  • Hej,
    Kul initiativ Torbjörn! Jag går gärna med 😀
    Med vänlig hälsning,

  • Hej!

    Tycker att ni ska göra som danskarnas radarpresentation, dvs att den fortsätter lite efter aktuell tidpunkt. På så sätt ser man hur det rör sig framåt, men utan exv blixtnedslag.
  • Hej Lisa,
    Vi har denna funktionalitet i vår app, dvs radarbilder som övergår i prognos.
    Med vänlig hälsning,
  • Hej igen!

    Bara i appen?
    Jag går in på er hemsida och radarbilden där och där fungerar det inte så.
    Man måste alltså ha appen?

    Vänligen
  • Ja än så länge har vi det bara i appen, tanken är såklart att det ska fungera även på vår hemsida. Vi skissar just nu på några förändringar och hoppas att de kommer in under våren.
    Med vänlig hälsning,
  • Samma fråga som tidigare: Varför har de officiella stationerna försvunnit från WOW-kartorna. Exempel:
    https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/mina-observationer-wow#id=wow-9d059aa8-8546-e911-867d-0003ff597ce7

    Här saknas både Berga och Tullinge, ex.vis
  • Hej!
    Jag har anslutit mig till WOW och uppladdningen var 10:e minut fungerar bra.
    Vill gärna jämföra mina mätningar med de officiella stationerna via kartan
    men dessa går ej att visa. Endast de privata dyker upp trots att bägge alternativen
    är markerade.
    Vad göra?
    /Jörgen
  • Hej,
    Verkar vara något fel på dataflödet av de officiella stationerna till WOW. Felanmäler på en gång!
    Med vänlig hälsning,
  • Försökte anmäla detta redan fredag 13/9 men SMHI:s kundtjänst förstod inte vad jag menade, och mina försök till förtydliganden ignorerades, tyvärr.
  • OK, inte bra att det blev missförstånd. Vi ber om ursäkt för det. Det är felanmält nu i alla fall så jag förväntar mig ett svar av driften under förmiddagen.
    Med vänlig hälsning,
  • Nu verkar även SMHI:s och övriga officiella mätstationer vara "up and running"  på WOW-sidorna. Man tackar och bockar. Precis som Jörgen i inlägget ovan är jag förstås intresserad av att jämföra mina mätningar med de officiella.

    Mvh/Björn
  • Hej,
    Ja nu fungerar det igen. Var en server som hakat upp sig. Vi gör en översyn så att det larmar oss på ett bättre sätt om det skulle hända igen.

    Med vänlig hälsning,

  • Hej, dom privata stationerna har varit borta nu i flera dagar i Wow ? Något på gång som löser det?
  • Hej Torbjörn,

    Tack för din uppmärksamhet!

    Detta beror på ett teknisk fel hos Met Office (de som äger och förvaltar Wow).
    De håller på att felsöka problemet och vi hoppas att tjänsten ska fungera snart igen.

    Vänliga hälsningar,
  • Met Office's eget webbgränssnitt för WOW fungerar i alla fall igen, sedan igår:
    https://wow.metoffice.gov.uk/

    Mvh/B
  • Jaha felet var där, jo var inne och kollade på deras sida men det såg bra ut men det fixar dom väl snart :-)

    //Torbjörn

  • Hej,
    Vi har felsökt vidare och det har visat sig att vi måste ändra lite i våra anrop mot Met Office för att det ska fungera hos oss.

    Med vänlig hälsning,

  • Finemang! Nu fungerar det igen. Tackar.
  • Verkar ändå vara något knas med stationskartorna. När man jämför olika stationer presenteras inte de privata stationerna med sina namn utan med sin WOW-identitet, åtminstone om man väljer jämförelseobjekt genom att klicka på stationssymbolerna i kartan.
  • Funkar nu i alla fall :-)
  • Ja, det ser ut som vi fick några följdproblem kring stationsnamn. Vi försöker lösa det också såklart!
    Med vänlig hälsning,
  • Nu funkar inte dom privata i WoW, kanske tillfälligt ?
  • Hej Torbjörn,

    Tack för din uppmärksamhet!

    Jag tror att det var något tillfälligt för det verkar fungera nu.
    Ifall det fortfarande inte fungerar för dig, har du möjlighet att att testa i en annan webbläsare?

    Vänliga hälsningar,
  • Japp funkar bra nu igen, har en station där själv så man kollar ju en del och vill att det funkar :-)
  • Tycker jag du gör helt rätt i! :-)
    Kul att du är med i Wow-nätverket och superbra att du säger till om du märker något som inte står rätt till.

    Hoppas du får en trevlig helg.

    Vänliga hälsningar,
  • http://www.smhi.se/vader/observationer/mina-observationer-wow

    Inga privata stationer visas, har varit så sedan i morse i alla fall.
  • Hej Torbjörn!

    Tack för din uppmärksamhet!

    Det är just nu driftstörning hos Met office så vi får tyvärr ingen data från dem.
    Vi hoppas att detta ska lösas sig snarast.

    Vänliga hälsningar,