Meteorologisk vår

Hur kommer det sig att definitionen för meteorologisk vår, skiljer sig från motsvarande för sommar, höst och vinter, ur den aspekten att dygnstemperaturen för vår ska beräknas över sju dygn, men för övriga årstider över fem dygn?  Eller har det helt enkelt blivit fel på er hemsida?

Kommentarer

  • Hej! Den meteorologiska årstidsdefinitionen bygger på dygnsmedeltemperaturer. Vädret i Sverige är mycket variabelt och om vi försöker fastställa när en årstid kommer eller går för ett enskilt år så blir det lite knepigt på grund av denna variation. Det visade sig att speciellt våren ofta drabbas av så kallade bakslag därför blev kravet för vårens ankomst satt lite högre än för de övriga årstiderna.

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/arstider-1.1082
  • Även vintern tycker jag ofta drabbas av "bakslag". Denna vinter började tidigt i Göteborg eftersom vi hade fem dygn med minusgrader 24-28 november, men sedan dess har vi bara haft tre dygn med medeltemperatur under noll och medeltemperaturen för december blev 3 plusgrader. Kriteriet fungerar över huvud taget dåligt när temperaturen under ett par månader pendlar runt gränsen. Små variationer ger stora utslag. För två år sedan fick vi vinter i Göteborg den 7 februari, men en bit inåt landet kom den den 7 november. Det berodde inte på någon stor skillnad i klimat, utan på att det under en kall period i början av november var ett lite varmare dygn. Närmast kusten blev temperaturen över noll och det dygnet bröt av så att det inte blev fem dagar i följd.
  • Hej,
    Precis som du beskriver i din text är vi väl medvetna om att den enkla definitionen av meteorologiska årstider och deras ankomst ibland och för vissa platser inte alltid fungerar så bra som vi skulle önska. Kort sagt den meteorologiska årstidsdefinitionen är en grov förenkling.
    Som vi skriver i vår förklarande text finns det en historisk bakgrund till definitionen https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/arstider-1.1082
    och det vetenskapliga värdet litet; fördelen är dess enkelhet. Vi har funderingar på att göra den mer komplex men då blir det svårare att förklara och även då kommer det att finnas fallgropar.