Meteorologisk sommar

Hej, jag märkte att det är ett antal stationer runtom Sveriges hav som fortfarande har meteorologisk sommar, bland andra Ölands Norra Udde A, Vinga och Måseskär. Det jag undrar är ifall ni har koll på rekorden för dels senaste meteorologiska sommaren, men också den längst varande meteorologiska sommar? Det mesta pekar på att några stationer kommer ha meteorologisk sommar även under början på November. Är det extremt eller händer det lite då och då?

Kommentarer

  • Hej Loke
    Självklart har vi koll på statistiken :-)

    Den senaste meteorologiska sommaren är från Skillinge. År 2015 varade sommaren där ända till 18-nov.

    Den längsta sommaren är från 2014. Då hade nedanstående stationer en sommar på minst 200 dygn. Falsterbo hade längst sommar med 204 dygn från 25 april till och med 14-nov:

    Falsterbo
    Malmö
    Sturup
    Lund
    Hörby
    Karlshamn
    Nidingen
    Måseskär

    Hälsningar
    Lennart Wern