Maxtemperaturer

Under vilka månader kan man få sommartemperaturer i Sverige? Tänker att solen måste väl ge tillräckligt med värme, det går väl inte att få 20 plusgrader i februari, men skulle det vara möjligt i mars, för södra Sverige.

Kommentarer

  • Hej Magnus

    Med sommartemperatur verkar du mena att dygnets högsta temperatur är minst 20 grader. Detta är dock ingen definition vi på SMHI använder. Med sommartemperatur brukar vi mena att dygnets medeltemperatur är minst 10 grader.

    Den 18 mars 1990 var det 20.5°C i Oskarshamn som dygnets högsta temperatur. Detta är det hittills tidigaste tillfälle då dygnets maxtemp varit minst 20 grader i vår databas.

    Den högsta temperatur SMHI mätt i mars är 22,2° Oskarshamn och Sandbäckshult den 30 mars 1968. I februari är rekordet 16,7° från Karlshamn den 26 februari 2019.

    Att det skulle bli 20 grader i februari i Sverige skulle jag vilja säga är ganska osannolikt. Men osannolika händelser har ju inträffat förr...

    Hälsningar

    Lennart Wern