Maximala medelvindar

Hej!
Ang. relevanta vinduppgifter.
Vi har under en längre tid noterat att de maximala medelvindarna vid en jämförelse mellan Svenska Högarna och Söderarm skiljer anmärkningsvärt mycket. Söderarms värden ligger oftast 10-30% högre trots att stationerna ligger ganska nära varann. (Tyvärr visas dock inte riktningen i maxvindarna). Har mätarnas placering olika höjd över havet? Andra faktorer? Bifogar ett exempel från d. 21 mars. (Skärmdump)

Kommentarer

  • Hej

    Vindmätningen på Söderarm har sedan stationen automatiserades utförts i en extern mast på 18 meters höjd och inte enligt standard i en 10-metersmast. Om allt går enligt plan sker montering av en ny mast under vecka 12.

    På Svenska Högarna utförs mätningarna på nivån 10 meter över marken.

    Hälsningar

    Lennart Wern