MARKVATTENSITUATIONEN

Hur kan ni ange markvatten 2020-03-26? Detta datum har ju inte inträffat ännu?

Kommentarer

  • Hej Jan,

    Under denna karta så står det:

    Kartan visar beräknad markvattenhalt angivet datum jämfört med medelvärdet för samma dag sedan 1981. Markvattenhalten visar den beräknade mängd vatten som är tillgängligt för växterna (växttillgängligt vatten). Notera att kartan visar beräknade värden, inte observationer.

    Vänliga hälsningar,
  • Hur beräknas mängden vatten som är tillgängligt för växterna?
  • Hej Per-Anders!
    Växttillgängligt vatten är skillnaden mellan fältkapaciteten och vissningsgränsen. Fältkapacieteten är markens vattenhalt efter det att dränerbart vatten har försvunnit. Vissningsgränsen är gränsen mellan upptagbart och icke upptagbart vatten i marken. Det vatten som jorden håller vid vissningsgränsen är så hårdbundet till jordpartiklar att växterna inte kan utnyttja. Vissningsgränsen är ungefär lika för olika växter men varierar från jord till jord.
    mvh,
    Ghasem Alavi,
    Allmänhetens Hydrolog