Markfukt Beta

Noterade er karta över markfukt:
https://www.smhi.se/vader/mark-och-vatten/markfuktighet-beta
Men såg ingen länk till metod för dessa data. Alltså: Hur har data tagits fram för markfukten? Radarsatellit? I så fall: Vilken? Sentinel-1? Deduktiv beräkning från nederbörd vs avrinningsområden? Jordfuksensorer? Annan metod? Tack på förhand!

Per Frankelius

Kommentarer

  • Hej Per,
    Tack för din fråga.

    Markvattenhalten är beräknad med den hydrologiska modellen S-HYPE. Förenklat kan det beskrivas som att markvattenhalten (och andra variabler) beräknas utifrån nederbördsdata, temperaturdata och en beskrivning av avrinningsområdena. Här finns mer information om modellen.

    Markvattenkartorna visar beräknad markvattenhalt för angivet datum jämfört med medelvärdet för samma dag sedan 1981. Längst ner här finns en beskrivning.

    Vänliga hälsningar
    Anna Eklund
    Allmänhetens Hydrolog