Solens uppvärmning av polarluften?

Varför är det så svårt för polarluften, som kommit ner över landet nyligen att bli uppvärmd? Solhöjden borde ju ge bättre effekt. Har det kanske med luftfuktigheten att göra?

Kommentarer

  • Så är det nog alltid med polarluft den här tiden på året. I det här fallet har det varit ovanligt kallt en bra bit upp i atmosfären, vilket bland annat visat sig genom mycket låga temperaturer på vår station i Tarfala på 1 150 meters höjd.

    Det är alltså stora luftvolymer som måste uppvärmas. Solen kan ganska snabbt värma upp marken och luften närmast ovanför, men när det är så här stora luftmassor så tar det tid.