Lufttryck

Har köpt en väderstation som gör skillnad på relativt resp. absolut lufttryck. För att kunna kalibrera behöver jag veta vilket mått ni använder. Framgår inte av er innehållsrika hemsida efter vad jag kan se.
Per Kullander

Kommentarer

  • Hej Per,
    Jag tror att din väderstation visar relativ fuktighet, inte relativt lufttryck.

    Relativ fuktighet är ett mått på hur mycket fukt/vattenånga luften innehåller jämfört med den maximala mängd fukt luften kan innehålla vid den temperaturen. Läs gärna mer här om luftfuktighet och relativ fuktighet:
    Luftfuktighet | SMHI

    På vår hemsida finns data både för relativ fuktighet och lufttryck.

    Med vänliga hälsningar,
    Maria Klimatolog
  • Hej Maria, men nej!
    Relativ fuktighet känner jag till rätt väl från skolundervisningen (och mina bastubad). Det är inte det som min fråga gäller, utan relativt resp. absolut LUFTTRYCK. Väderstationens bruksanvisning för ett lite svårtolkat resonemang om lufttrycket vid havsnivån = relativt.
    Trodde att ni hade koll på vad ni mäter. :o)
    Mvh/Per
    Per Kullander
  • Hej Per!
    Nu är jag med på vad du menar. Data för lufttryck som ligger i Öppna data: Ladda ner meteorologiska observationer | SMHI är lufttrycket vid havsytans nivå.

    Med vänliga hälsningar,
    Maria Klimatolog