Lufttryck i Sverige

Hej!
Just nu har vi ett arbete om lufttryck i gymnasiet och vi funderade på lite frågor vi tror att ni meteorologer skulle kunna hjälpa oss med.
Vad är aktuellt inom lufttryck i Sverige, både tekniken och värdena samt har det i Sverige någonsin uppstått några extrema lufttrycksfall som har haft konkreta konsekvenser.
Med Vänliga Hälsningar, Anna.