Luftfuktighet, regn nattetid kontra dagtid

Varm luft kan upptar mer fuktighet än kyligare luft. Dagstemperatur är ju i allmänhet högre än nattemperaturen. Innebär detta att det regnar mer nattetid än dagtid?
Likaså att det blir det molnigare nattetid än dagtid?
Mvh  Agneta

Kommentarer

  • Hej.

    Temperatursvängningen mellan dag och natt är inte lika stor en bit upp i atmosfären som nära markytan. Det är i alla fall en anledning till att det inte oftare trillar ur nederbörd under natten än under dagen. Men vi har än så länge ingen riktigt bra analys och statistik över nederbördens fördelning över dygnet. De flesta av våra stationer mäter fortfarande nederbörd bara en eller två gånger per dygn.

    Gissningsvis ser det olika ut beroende på årstid. Under sommaren hjälper ju solen till under dagen med att ibland orsaka kraftig konvektion som ofta ger regn under eftermiddag/tidig kväll. När det gäller skyfall, som huvudsakligen sker under sommaren, förekommer de oftast under eftermiddagen vid inlandsstationer. Lite info om detta finns här: https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.10134!/webb_Korttidsnederb%C3%B6rd.pdf
    Här finns också lite om vädret per veckodag (eller veckodygn).
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/sveriges-klimat/vadret-per-veckodag-1.29892

    Thomas Klimatolog