Luftfuktighet inomhus

Hej
Vi har en luftrenare som bl a också mäter temperatur och luftfuktighet. Innan vi sover på kvällen har vi för vana att vädra de ca 30 kvadratmeter bostadsyta vi bor på genom att öppna ett par fönster. Innan vi vädrar har vi en luftfuktighet inomhus på ca 65% och temperaturen 21 grader Celsius. Utomhustemperaturen är vid mitt exempel + 3 grader med en luftfuktighet på 96%. Vi kan mäta det med en givare vi har utomhus på norra väggen. Min fråga är nu: Varför sjunker luftfuktigheten inomhus ner till 45% efter bara några minuters vädring när den inkommande luften har hög luftfuktighet enligt mätning?
Hur ska man förklara det?
Med vänlig hälsning
Jan

Kommentarer

  • Hej Jan
    Den relativa luftfuktighet säger hur mycket vattenånga det finns i luften i förhållande till hur mycket det kan finnas som mest.
    När det är noll grader ute och 100% finns det ca 6 g vattenånga per kubikmeter. Men när temperaturen är +20 grader så kan det finnas ca 18 g per kubikmeter. Detta innebär att när du vädrar och tar in utomhusluften inomhus och värmer den till 20 grader sjunker den relativa luftfuktighet till ca 6/18 = 30 %.
    Luften som fanns i rummet innan du vädrade har högre luftfuktighet eftersom du har vistats i rummet och andats ut vattenånga, kokat mat och duschat. Således när du vädrar sjunker den relativa luftfuktighet.

    Här finns en artikel om luftfuktighet som kanske kan vara av intresse:

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/luftfuktighet-1.3910

    Hälsningar

    Lennart Wern