Luftens syresättning?

Klimatförändringen ger en förändrad väderbild, risk för höjda havsnivåer, torka, översvämningar m.m.
Jag funderar på de stora bränderna i Amazonas och på Sibirien m fl platser och "skövlingen" av regn- urskogarna. Jag har alltid hört att skogen, särskilt regnskogen/urskogen, är nödvändig för luftens syresättning - kallas ju "jordens lunga". Jordens befolkningsökning (ökad djurhållning?) ökar väl syrebehovet.
Fråga: Hur påverkas luftens syresättning av fortsatt avverkning och bränder? Konsekvenser?

Kommentarer

  • Hej Peråke,

    Jag har tagit din fråga vidare till våra experter, men på grund av semestertider så kan dessvärre svaret dröja.

    Vi återkommer till dig så fort vi har ett svar.

    Vänliga hälsningar,
  • Hej Peråke,

    Nu har vi fått svar från våra experter och de svarar såhär:

    De negativa konsekvenserna av avskogningen är stora – som förlust av biologisk mångfald och förändringar i markförhållanden som leder till bl.a. torka. Däremot så har avskogningen inte någon allvarlig inverkan på syrehalten i atmosfären , trots att de kallas jordens lungor. Faktum är att de både avger och konsumerar syre, de andas ut och in skulle man kunna säga. Mängden syre i atmosfären är så pass stor (ca 21 % av luftens komposition består av syre) att förändringar i tillgången på skog inte ändrar syrehalten nämnvärt. Det finns trots allt en negativ trend i syrehalten i atmosfären, om än mycket liten sådan, som beror på att förbränning av fossila bränslen konsumerar syre. Återigen så kommer den fortsatta förbränningen av kol och olja inte få några allvarliga konsekvenser på syrehalten i atmosfären, däremot kan kanske effekten bli mer kännbar i mycket syrekänsliga miljöer som t.ex. i vissa delar av haven.

    Vänliga hälsningar,