Luft

I söndags i Alingsås, nära Mjörn, verkade det som att alla ljud var mycket tystare . Vi tyckte också vi såg längre än vanligt. Var detta inbillning eller beror det på lufttryck eller dylikt?
Mvh Kerstin J

Kommentarer

  • Hej.

    Det är framförallt temperaturskiktningen i atmosfären och vinden som avgör hur ljud eller buller utbreder sig. När det är inversion, det vill säga att lufttemperaturen stiger med höjden över marken, som det ofta är klara vinterdagar eller klara nätter så böjs ljudvågorna nedåt och de kan färdas långa sträckor över framförallt öppna marker. Nu när solen börjar titta fram och stå lite högre på himlen så värms marken och den närmaste luften vilket resulterar i neutral eller lätt instabil skiktning då temperaturen är högst närmast marken. I dessa lägen böjs ljudvågorna i stället uppåt och det låter betydligt svagare från samma ljudkälla som hörs väldigt tydligt i det motsatta fallet med inversion.

    Vindriktningen spelar också stor roll. Ljudet utbreder sig mycket mer i vindens riktning än mot den.

    Fluffig nysnö verkar också dämpande. Men ett hårt isaktigt skikt av skare på snön ger inte samma dämpning.
    Thomas Klimatolog
  • Tack för svaret!
    Kerstin