Lufttrycket på kartan.

Jag saknar "H" och "L"  för Hög och Låg trycks-centrum på väderkartan.

Kommentarer

  • Hej Rune,
    Isobarer finns idag i vår Hav- och kustvädertjänst på smhi.se vilken du finner här:
    https://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/hav-och-kustvader/

    Vi utvecklar just nu en väderkarta där vi kommer att visa hög och lågtryck samt fronter, moln, temperatur och nederbörd i samma vy. Förhoppningsvis blir den färdig under året.

    Återkom gärna med fler frågor, funderingar och förbättringsförslag!

    Önskar en fortsatt bra dag,
  • Bra fråga, jag har också saknat typ den äldre TV-kartan med hög och lågtryck samt isobarer. Om man vet det mest elementära i ämnet, får man ju ut mycket bara av att se isobarerna och placeringen av resp hög och lågtryck. Det danska "vejrkort", https://www.dmi.dk/danmark/  har för övrigt en bra karta med väder man kan scrolla TRE dagar FRAMÅT i tiden, en liknande vill jag gärna se över oss också. Någon dag bakåt och ett par dagar framåt tex skulle uppskattas av många. Om ni har någon utvecklare hos er som klarar av att veckla ut den kartan förstås...

    Olof

  • Josef, så här skrev du för ett år sedan. På länken nedan hittar jag inga isobarer.
    Hur många år till ska det ta innan vi få se isobarer och LT/HT markeringar igen på en väderkarta från SMHI? Eller har jag missat något?
    Svara först och ha sedan en fortsatt bra dag,
    Olof

    Hej Rune,
    Isobarer finns idag i vår Hav- och kustvädertjänst på smhi.se vilken du finner här:
    https://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/hav-och-kustvader/

    Vi utvecklar just nu en väderkarta där vi kommer att visa hög och lågtryck samt fronter, moln, temperatur och nederbörd i samma vy. Förhoppningsvis blir den färdig under året.

    Återkom gärna med fler frågor, funderingar och förbättringsförslag!

    Önskar en fortsatt bra dag,

    Josef    Meteorologi
                                                21 Mar                                                                                    Rapportera

  • Hej,
    Vi har två nya väderkartor på gång som måste finjusteras innan de kan publiceras:
    Smakprov 1:

    Smakprov 2:

    Med vänlig hälsning,
    Josef

  • Om jag skall välja någon av de två så blir det alternativ 1.
    Men ser fortfarande inte låg eller högtrycket, men kanske om kartan zomats ut?
  • Hej,
    Bilderna ligger än så länge i utvecklingsstadiet. Bild 1 kan kompletteras med isobarer. Tanken just nu är att visa båda varianterna och då vänder sig 1 till en bredare målgrupp och 2 till en mer avancerad.
    Med vänlig hälsning,
  • Hej. Hittar fortfarande inte någon väderkarta med fronter, isobarer och L/H.
    Magnus

  • Hej,
    Kolla i vår Beta-tjänst:
    https://www.smhi.se/vadret/beta-tjanster/10-dygnsprognos-beta/

    Välj kartlager "meteorologkarta".

    Fronter finns var sjätte timme några dagar in i prognosen, kl .02, 08, 14, 20 lokal tid.

    Med vänlig hälsning,

  • Ahh, nu börjar det likna något, men lite jyttrigt(finns det som ord) med alla vindpilar och vindhastighet, men det är klart är det kust/havs-väder är det ju viktig uppgift.
    //Magnus
  • Faktum kvarstår https://www.dmi.dk/danmark/  är enklare och mer funktionell för vanligt folk. Men det  enkla är ofta det svåra..
  • Hej,
    @Olof, vilken av kartorna på DMI använder du? Är det lufttryck och nederbörd?

    Vi testar såhär under sommaren så summerar vi och gör eventuella ändringar i augusti.
    Man kan ju exempelvis tänka sig en förenklad presentation av nederbörd, moln, tryck och fronter.

    Med vänlig hälsning,
  • Den danska kartan med lufttryck är faktiskt ganska översiktlig, om SMHI tar den som grund och visar hela Europa samt kanske markerar fronter börjar man närma sig de fördigitala tryckta kartorna där man själv kunde dra slutsatser om väderläget med hjälp av meteorologens kommentar. Under somrarna saknar jag detta särskilt mycket.
  • Mitt önskemål gällande väderkartor. Då är det lättare att bedöma vindar och nederbörd de närmaste dagarna, framför allt när man är ute och seglar.

    Men med
    - hela nordeuropa
    - mindre symboler
    - svagare färger på land och sjö
    - ev. med markering av nederbördsområden
    - ev. även markering av solområden

  • Hej,
    Tack för bra synpunkter. Det kräver en del utveckling att få med hela Europa med dessa parametrar. Skulle en enklare variant fungera som man inte kan zooma mycket i? Det skulle vara enklare att lösa.

    Med vänlig hälsning,

  • Hej,

    Ett tips är att använda det ni redan har...
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/fronter-1.3908
    Uppdatera kartan med isobarer ett par gånger om dagen och låt den vara nåbar från er startsida skulle vara till stor hjälp.

    Utveckla sedan möjligheten att klicka sig framåt, bra exempel hittar ni hos MetOffice:
    https://www.metoffice.gov.uk/weather/maps-and-charts/surface-pressure

    Det här kan inte vara särskilt svårt för er att åstadkomma.

    Med vänlig hälsning

    Johan

  • Hej Johan,
    Det är bra idéer.
    Analyskartan som du refererar till skulle vara ganska enkel att få ut. Tyvärr har vi ont om webbutvecklingsresurser. De vi har arbetar för fullt med att skapa nästa generations vädervarningssystem; https://www.smhi.se/omsmhi/om-smhi/konsekvensbaserade-vadervarningar

    En väderkarta likt den som Met Office har kräver dock en större utveckling eftersom fronter ska analyseras fram av algoritmer.

    Med vänlig hälsning,

  • Med risk för att vara en trådkapare. Även jag skulle uppskatta om SMHI kunde tillhandahålla en karta med isobarer. Tills vidare använder jag mig av BBC.

  • Hej,
    Vi har en karta med isobarer, fronter, nederbörd, vind och temperatur.
    Ni hittar den under fliken kartor på 10-dygnsprognosen på hemsidan.
    Med vänlig hälsning,

  • The forecast air pressures have disappeared from the 10 day forecast? It's useful as a forest worker/farmer to see the trends and likely stability etc.. even when you expand each day it doesn't tell you, the older (better) version did.
    Even looking at the two screen copies above, you can see how much cleaner the BBC map is.
    I just don't understand why the website was changed. Are there any other decent forecast providers other than Yr.no?
  • Hi Darren,
    The air pressure is still there in the forecast table for 10 days.

    The BBC map has less information. Our choice was a map with more detail since there was a need from users for that as well. I will add a less detailed map to our list for future developments.

    Best regards,

  • That image is a desk top version? What percentage of users access it on mobiles or tablets? The older version had all the information on single table on the mobile version.
  • Sorry. I should add. The desk top version produces a proper table, with headings etc.. The mobile version is a list of individual days and only half the data. So much screen space is wasted with lines and subject headings for each individual day.
  • Hi,
    On a mobile phone there is less space so we have added a button "visa mer" that expands the table.

    Push "Visa mer" and you can scroll to the side, and there is your air pressure:

    Best regards,

  • Ah ok. The table is good, why couldn't they just produce a 10 line table like that for the 10 day summary? Instead of individual boxes for each day. The whole idea of a  10 day forecast is to see the trends and plan. Not having to open up 10x 'visa mer' to see what's predicted.

    Thanks for your help anyway, I just despair when things change for the worse purely for the sake it. It's like weather forecasting dumbed down to the lowest levels.
  • Thank you for your feedback. We have some changes on the way that hopefully improves your experience.