Varför rör sig inte luft förbi tropopausen i höjdled?

Hej!
Varför rör sig inte luft, t ex i ett åskmoln, förbi tropopausen i höjdled? Vad är det som gör att åskmolnen får en platt översida?

Kommentarer

  • Hej!

    I troposfären, som är området nedanför tropopausen, sjunker temperaturen (i stora drag) med höjden. Men i stratosfären, som är området omedelbart ovanför tropopausen, ökar temperaturen med höjden. Tropopausen markerar således den höjd som avgränsar troposfären från stratosfären.

    Ett luftpaket kan stiga endast så länge den omgivande luften är kallare. När luftpaketet når tropopausen blir den omgivande luften istället varmare. Vi vet ju att kall luft är tyngre (har större täthet) än varm luft, så istället för en utbredning i vertikalled blir det en utbredning i horisontell led av t.ex. bymolnets översida. Exakt hur utbredningen ser ut beror på vindarna på den nivån. Man brukar kalla denna platta översida hos ett bymoln för "städ".

    Ofta finns det någon inversion på lägre nivå än tropopausen som gör att konvektiva moln inte kan stiga längre, men ibland blir det först på tropopausnivå som konvektionen hindras och molnen breder ut sig horisontellt.