Ljusfenomen

Befinner mig i Vita Sannar strax utanför Mellerud. När jag tittar österut över Vänern ser jag en ljus rand vid horisonten. Det är mulet, ingen måne och helt mörkt, klockan är 17.40. Vad kommer detta sig. Ser ljusranden ofta, förstår inte.

Kommentarer

  • Hej Carin.
    Det är svårt att exakt veta vart ljuset kommer ifrån, men det bör vara från lampor på marken vars sken reflekteras i molnens undersida. Möjligen skulle det kunna vara från Navens fyr, men jag tycker ändå det är mer troligt att det kommer från någon stad med mer ljuskällor såsom Lidköping eller Mariestad.
    Thomas Klimatolog
  • Hej Thomas och ett stort tack för ditt svar. Då är det alltså så att det är ljus från andra sidan Vänern som reflekteras. Mariestad ligger 7-8 mil rakt österut. Tänk att ljus kan synas på så långt avstånd.
  • Hej igen Carin.
    Jag var nog lite för snabb i mitt tidigare svar. Vid närmare eftertanke är det nog inte troligt att ljuset kommer ända ifrån Mariestad. Jag kollade aldrig att avståndet var så långt. Jag gissar att det som återstår är någon eller några av fyrarna på Vänern, såsom Hjortgrundet, Megrundet, Pålgrunden eller Naven. Det bästa är att försöka uppskatta riktningen till ljusskenet så noggrant som möjligt nästa gång det dyker upp. Sedan får man från karta och sjökort försöka luska ut vilka möjliga ljuskällor som kan finnas i den aktuella riktningen.
    Thomas Klimatolog
  • Hej!
    Hade varit mycket mer spännande om ljuset kommit långt ifrån. Den fyr som skulle ligga närmast till hands är Hjortens fyr men den har blinkande ljus så om ljuset kan komma "bakifrån " (från väst) skulle det helt enkelt kunna vara belysningen från Mellerud som reflekteras av molnen.
  • Ljus västerifrån kan det inte vara.
    Som synop-väderobservatör har jag sett från marken belysta moln på 55 kilometers avstånd, så det kan mycket väl vara ljus både från Lidköping och Skara. Önskvärt vore datum för fotot. Då kan man från en lämplig väderstation kolla molnhöjden vid detta tillfälle. Det är ju molnhöjden som avgör hur långt de belysta molnen syns.
  • Bra synpunkter, Per-Erik.
    Och intressant att du har noterat att du sett belysta molnundersidor, där ljuskällan är 55 km bort. Som du säger så spelar molnhöjden en roll, och kanske även jämnheten i dess undersida.
    Thomas Klimatolog
  • Tack för era synpunkter! Ikväll mån 25 jan kl 20.33 åter ljusbakom öarna.