Läste "Juni 2018 - Extremt varmt i norra Sibirien"

Den andra bilden som visar utveklingen globalt och I Europa tyckte jag var väldig bra och visar på hur stor skillnaden är mellan Europa och världen I övrigt.

Det slår mig att man borde gjort samma graf för Sverige och till och med särkillt för Götaland, Sveland och Norrland. Kanske också en graf för Kiruna potentiellt värst drabbat.

De lokala Svenska klimatförändringarna skiljer ju sig för Europa i stort och få förstår att vi I Sverige faktiskt ser något som är rätt annorlunda en världen och Europa I övrigt. En sådan bild skulle belysa det bra. Bra om Y-axel kan vara graderad lika I all diagramen skulle understryka det ännu mer. Kanske en femårig medlevärdesbildning och alla kurvor I ett diagram.

Kommentarer

  • Hej Sture. Tack för dina synpunkter på artikeln. Vi har liknande figurer för Sverige här:
    http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/klimatindikator-temperatur-1.2430
    För länen i Sverige finns liknande figurer i länsrapporterna:
    http://www.smhi.se/klimat/framtidens-klimat/lansanalyser#00_Sverige,t2m_meanAnnual,ANN

    Jag hoppas att det är vad du sökte efter.

    MVH Erik
    Erik
  • Hej!

    Min tanke var skapa en pedagogisk slagkraftig graf som visar på olikheterna i utvecklingen beroende på var I världen man befinner sig.

    I de hänvisade bilderna är bade y-axel och X-axel olika I ena bilden varje månad och andra varje år vilket gör jämförelsen svår för den som inte är mycket van att läsa sådana grafer.

    Här en lank till youtube och ett sätt att göra det för alla världens länder
    https://www.youtube.com/watch?v=tBkgc7-A8kg

    Här en länk till.
    http://berkeleyearth.org/global-temperatures-2017/
    Grafen "Land och Ocena temperature" visar vad jag vill ha och visar lätt och åskådligt hur skillanderna är I detta fall mellan land och havs temperature utvekingen I världen. Men istället för land och hav, vill jag ha, några väl valda länder där Sverige (om det nu är så) sticker ut I jämförelse med världen, italien, och Tyskland.

    Kanske än annan med götaland, Svealand och norrland, kanske Svalbard också.

    Men detta är ett tips, tanker inte att du ska fixa dessa grafer för mig utan för hela svenska folket I en ny artikel men en rubrik "Sår här olika drabbas vi av klimatförändringarna"

  • Tack för tipsen Sture.
    Erik