Lågvatten

Vi hör om höga vattenflöden i Norrland så Östersjön borde fyllas på med vatten nu. Här på ostkusten i Östergötland har vi fortfarande lågt vatten. Idag lägre än igår!
Hur kan det komma sig?

Kommentarer

  • Hej Claes!
    Havsvattenståndet styrs i allmänhet av andra faktorer än tillrinningen från land. I Östersjön har lufttryck och vind störst betydelse. Just nu råder högtryck vilket sannolikt förklarar de relativt låga nivåerna längs kusten. Luftmassan pressar nu ner vattnet. När å andra sidan kraftiga lågtryck passerar kan nivåerna stiga rejält, i synnerhet då kraftig pålandsvind stuvar upp vattnet och snedställer vattenytan.
    Niclas Hydrolog