Lågtryck

Nils vann 10000 m skridsko på världsrekord tid i dag. Holländarna sa att det skulle vara omöjligt att göra den tiden pga rådande lågtryck, hurtänkte dom då?

Kommentarer

  • Hej

    Ja, Nils van Der Poel imponerade i helgen med sitt världsrekord.

    Hur Holländare tänker kan jag inte svara på men du kan få mina tankar.

    När lufttrycket är lågt så minskar luftmotståndet vilket är positivt om man vill åka fort. Men å andra sida minskar ju även mängden syre i luften. Luften innehåller 21% syre fast när det är lågtryck är det inte lika mycket luft.

    Jag kan tänka mig att Holländarna ansåg det är fördelaktigt med mycket syre i luften när man åker långa sträckor. Däremot åker man korta sträckor tror jag det är en fördel med lågt tryck med lite luftmotstånd.

    Hälsningar
    Lennart Wern
  • Tack, Lennart,
    intressanta tankar. Lite som att köra på höghöjdsbanor som man gjorde ett tag, Alma Ata.
    Om nu man vill ta världsrekord i höjdhopp eller stavhopp då ska man passa på vid lågtryck alltså, eller?
    Stort tack också försatt ni svarar på tokiga frågor
  • Hej

    Ja, jag minns att skridskoåkarna körde fort och satte en massa världsrekord i Alma Ata. Jag har också för mig att det var diskussioner kring Mexiko-OS 1968 som var på hög höjd. Bob Beamon gjorde ju ett jätteskutt då och fort gick det väl på på 100 meter också.

    Allra bäst är nog hög höjd och lågtryck samtidigt. Men då tror jag att det måste röra sig om korta lopp som 100 m löpning, 500 m skridskor eller lägdhopp. Jag tror inte maratonlöpare göra några toppenresultat på hög höjd.

    Hälsningar
    Lennart