Kvavhet och luftfuktighet

Hej,

Idag (2019-06-11) är den relativa luftfuktigheten i centrala Stockholm 58% och temperaturen är 16 grader (kl 1536).

Hur kommer det sig att jag ändå upplever vädret som kvavt, trots den låga relativa luftfuktigheten?

Mvh,
Gustaf

Kommentarer

  • Objektivt sett borde vädret inte ha upplevts som speciellt kvavt jämfört med många både varmare och fuktigare situationer. Men upplevelsen av vädret är samtidigt subjektiv och det är inte så lätt att veta varför du tyckte att det var så kvavt.
    Sverker Klimatolog
  • Hej! Hur kommer det sig att det har varit kvavt o varmt så länge i sommar?
    Jag kan inte komma ihåg att det har varit så tidigare sommrar.
    MVH Per
    Per Johansson
  • Det har knappt varit några längre perioder med svalare väder vare sig i juni eller juli, åtminstone inte i södra Sverige. Nu kanske det blir lite svalare när vi kommer in i augusti.
    Jag vet inte var i landet du bor. Men i Sydsverige hade man den 14-16 juli en luftfuktighet som bara överträffats den varma sommaren 2018.
    Sverker Klimatolog
  • Jo jag undrar om det varma o kvava luften vi har haft så länge kommer från Afrika, Medelhavet eller Sydeuropa? Hälsningar Per
    Per Johansson
  • Svårt att säga exakt. Det kan variera från tillfälle till tillfälle. Men i samband med den allra fuktigaste luften i mitten av juli kan man säga att det var en rak strömning från Afrika framför det omfattande lågtrycksområde som bland annat gav det svåra regnet i Tyskland och Benelux.
    Sverker Klimatolog