kust och inlandsklimat Sverige

Hej! Finns det någon karta som visar uppdelningen av kust och inlandsklimat? Om inte, hur bedömer man vad som är kust respektive inlandsklimat?
Rasmus

Kommentarer

  • Hej Rasmus,
    Vad jag vet finns det inte någon karta som visar kust- och inlandsklimat. Det finns inte en enhetlig definition som gäller överallt. Det är snarare ett relativt begrepp. Vid kusten har man ett fuktigare klimat på grund av närheten till vatten jämfört med en bit inåt landet. Det är mindre skillnader mellan temperaturen på sommaren och vintern vid kusten jämfört med inåt landet. Vid kusten har man kallare vår/försommar, och varmare sensommar/tidig höst. Det beror på att vatten både kyls och värms långsammare än land.

    Du kan läsa lite mer om vad som kan påverka det lokala klimatet:
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/jordens-klimat/vilka-faktorer-styr-det-lokala-klimatet-1.642

    Med vänliga hälsningar,
    Maria Klimatolog