Klimatscenariodata

Hej!
Jag försöker hitta information om vilken metod som är använd för att få fram klimatfaktorerna (baserat på regional utdata) för nederbörd som går att ladda ner. Länkar till sidan jag syftar på:
https://www.smhi.se/klimat/framtidens-klimat/klimatscenarier/sweden/nation/rcp85/spring/precipitation

Jag är ute efter om det är en typ av "statistical downscaling"-metod, och i sådana fall vilken? Ex. någon förenklad version av "Delta change"-metoden eller liknande.

Hoppas ni förstår min fråga!
Tack!

Kommentarer

  • Hej Isabelle,

    Jag har tagit din fråga vidare till våra experter och kommer att återkomma till dig när jag har fått ett svar.

    Vänliga hälsningar,
  • Hej igen Isabelle,

    Nu har jag fått svar från en person som jobbar på vår forskningsavdelning. Han svarar såhär:

    Är inte helt säker på vad du menar med "klimatfaktorer"?

    De olika index för nederbörd som finns för våra klimatscenarier du hänvisar till i länken (t.ex. "största dygnsnederbörd") är statistiska beräkningar/efterbehandlingar av utdata från klimatmodeller. Det är med andra ord ingen statistisk nedskalning involverad, allt är baserat på klimatmodeller.

    Mer information om hur klimatscenarie-data har producerats finns under
    länken:
    https://www.smhi.se/klimat/framtidens-klimat/klimatscenarier/info/haag

    Vänliga hälsningar,