Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

KLIMATKÄNSLIGHET PÅ CO2

.
Jag läser på SMHIs scenarior om klimat.
https://www.smhi.se/klimat/framtidens-klimat/klimatscenarier

Var kan jag hitta kurvor på ackumulerad koldioxidhalt i scenario 2,6 4,5 och 6,0 ?

Hur stor klimatkänslighet räknar SMHI med för koldioxid?
Hur stor återkoppling räknar SMHI med i sina simuleringar?

För RCP4,5 räknar IPCC med uppgång av koldioxidhalten till ca 550 ppm år 2100, Figure 12.44.
För RCP6,0 räknar IPCC med uppgång av koldioxidhalten till ca 700 ppm år 2100, Figure 12.44.

För RCP4,5 räknar IPCC med ca 1,5 graders uppgång år 2100 rel 1980-1999, Figure 12.40.
För RCP6,0 räknar IPCC med ca 2,5 graders uppgång år 2100 rel 1980-1999, Figure 12.40.

Använder SMHI samma siffror vid beräkning i scenarierna?

I IPCC AR5 den vetenskapliga delen år 2013 sid 1033 står följande,
https://www.ipcc.ch/report/ar5/syr/ http://www.tjust.com/2014/ipcc/WG1AR5_Chapter12.pdf
- The transient climate response is likely in the range of 1.0°C to 2.5°C (high confidence) and extremely unlikely greater than 3°C, based on observed climate change and climate models. Se Box 12.2, Figure 2.

Ny forskning justerar dessa värden till 0,9 - 1,7 grader med medelvärde 1,2°
https://journals.ametsoc.org/doi/10.1175/JCLI-D-17-0667.1

Är det även SMHIs uppfattning?
/

Kommentarer

  • Hej Lars

    Jag har fått hjälp av min kollega, klimatforskaren Gustav, att svara på din fråga.

    RCP-scenarierna är tydligt definierade, och vi använder samma definition som alla andra. Poängen med gemensamma scenarier är att alla modeller ska använda samma, och att vi på det sättet slipper diskutera vilka koldioxidhalter som använts i en viss studie.
    Data för RCP:erna finns här:
    https://tntcat.iiasa.ac.at/RcpDb/dsd?Action=htmlpage&page=welcome


    När det gäller klimatkänsligheten förlitar vi oss på den vetenskapliga litteraturen, i det här fallet IPCC:s sammanvägning. Om vi ska frångå den måste vi kunna motivera det på ett övertygande sätt. Bara det faktum att det existerar enskilda studier som reviderar IPCC:s siffror räcker inte som motivering, särskilt inte om metoden i dessa kritiserats. Det betyder inte att vi kan få anledning att justera uppskattningen av klimatkänsligheten i framtiden.
    Klimatkänsligheten är inget som föreskrivs i klimatmodellerna utan är ett resultat av modellsimuleringarna, vi väljer alltså inte att stoppa in en särskild siffra i modellerna.

    Erik Klimatologi
  • Tack, men länken till RCP fungerar inte. Det är mycket som inte kan nås nu därför att länkar saknas. Stämmer den här figuren?
    .
    http://www.tjust.com/2019/klimat/SMHI-CO2-i-atmosfaeren2.jpg

    .
    http://www.klimatupplysningen.se/2019/04/09/var-skiljs-vara-vagar/
    .
    "i det här fallet IPCC:s sammanvägning"
    Det ser inte så ut. SMHI ligger skyhögt över IPCC.
    .

  • Hej Lars

    Här finns informationen om RCP på SMHIs hemsida.

    https://www.smhi.se/klimat/framtidens-klimat/vagledning-klimatscenarier/vad-ar-rcp-1.80271


    Erik Klimatologi
  • Svenska SJÖFARTEN har större CO2 utsläpp än inrikesflyget???
    -Det är mycket missvisande att redovisa CO2 utsläpp i absoluta
    ton CO2. Man måste relatera utsläppen till ett resultat.
    ex tonkm,passagerarkm,kwh för kraft o värme industri,
    tillverkningsgsindustri CO2/producerad enhet.
    För sjöfarten blir CO2 utsläpp/tonkm mycket lågt, ett undantag gäller
    för gång is.EX i Bottenviken där högre effekt måste till och ev omväg
    runt tjockt istäcke förhoppningsvis med lägre motoreffekt.

    En isbrytare har ingen "Payload" och då mycket höga Co2 utsläpp
    men bakom isbrytaren finns ofta en konvoj med tio tusenstals ton
    dödvikt.

    Det bör vara högre prioritet att sjöfartens NOx och SOx utsläpp hålls till ett minimum
  • Det vore bra om era länkar fungerade.
  • Leif Webbkoordinator

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.