klimatförändringar ensidig belyst

Hej
Global uppvärming blir ensidig belyst, all information och sökandet efter lösning verkar utgå från bara några orsaker, uttsläpp.
Detta leder till att mycket annat blir underkänt orsaker och lösningar utanför storra mediahyper.
Till exempel desertification. Bördighet gynnas av många betesdjur som ska flytta så att växtmaterial och dynga kommer in i jorden. Detta höjer det organiska materialet i marken som då behåller mera fukt i sig.
Det ger bättre microklimat, bättre bördighet mera mat och sysselsättning dessutom lagring av co2 i jorden och upptag genom växlighet. Flera project har genomförts med bra resultat. Men inget hör man om det. Tänk att pengernaflödet gick dit vilken skillnad skulle det bli.
Se till exempel http://www.wildflowers-and-weeds.com/sahara.htm
Om vi bara satsar på att minska uttsläpp då finns inget hopp och ännu värre folk tror att dem kan förändra klimatet genom chemikalier i atmosfären. Och ändå vet vi fortfarande väldigt lite om hur klimatet fungerar och sedan tänker vi veta hur vi åtgärda det?

Kommentarer

  • Hej!
    Vidarebefordrar mail från en av våra klimatologer:

    Jag kan hålla med frågeställaren (Elsa) att medias fokus är mycket på utsläpp, men om man läser IPCCs rapporter så finns även ”land use” med i beräkningen. Nyss publicerades Assessment report delen om The Physical Science Basis, snart kommer delarna som beskriver Adaption och Mitigation.
    De är lite svåra att hitta men det finns tidigare rapporter under denna länk www.ipcc.ch
    http://www.ipcc.ch/publications_and_data/public...

    Hälsningar,
    Weine

  • Läste snabbt igenom linkar, bra att det finns med men jag saknar just den här lösningen som med hjälp av betesdjur och herdingteknik förbätra sämre jordar och återsteller bördighet. L.äste att sådant land skulle lämnats, medan även detta kan bidra till vidare försämra marken, om nu betesdjur i en holistic managment system kan förbättra det skulle det inte vara en bättre val. För att lämna land åt sitt öde kan även ha följder för folk som brukkar dessa marker medan utbildning skulle gynna båda dem och marken och bidrar till upptag av CO2, det verkar värt att undersöka närmare.
    Om jag läser om biodrevmedel tänker jag på vad jag har hört att folk som lever av sitt land med jättelite bidrag i det hela som blir borttvingat för att nu ska det växa biodrevmedel där. Denna följder är värre an vad vi orsaker nu i utsläpp. För dessa människor blir beroende och fattig genom att förlora sin möjlighet att försörja sig själv. Detta är vad pengarflöde och okunskap kan leda till.
    Holistic betyder även att se alt i sitt samanhang och det innefattar följder för folk och natur. Jag befarar att ju mera teknik ju mindre sammanhang. Vi tappar helheten och följder kan vara värre än lösningar

  • En länk till en site om holistic management läs gärna
    http://www.savoryinstitute.com/science