Klimatdata - nedladdning

Hej!

Jag undrar om ni harden bakomliggande datan till kartorna som t.ex. https://www.smhi.se/data/meteorologi/kartor/manadsnederbord-procent-av-normal/manad/maj tillgänglig för nedladdning? Skulle vilja integrera den i en analys och skulle behöva de avgränsade områdena för procentuell avvikelse mot normala som dessa kartor visar.

Tack!

Med vänliga hälsningar,
Johan

Kommentarer

  • Hej Johan

    Jag hört med mina kollegor som jobbar med detta och data som kartorna bygger på finns inte tillgängliga för nedladdning. Däremot kan alla observationer laddas ner fritt härifrån:

    https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer#param=airtemperatureInstant,stations=all

    Hälsningar

    Lennart Wern
  • Hej Lennart,

    Tack för din hjälp!

    En annan fundering som relaterar till detta. På sidan för års-och månadsstatisktik finns det möjlighet att ladda ner summeringar för en specifik månad. Går det att få nedladdningen i någon form av Excel-format och inte bara pdf? Det är lite bökigt att jobba med pdf:er.

    Tack!
    Med vänliga hälsningar,
    Johan
  • Hej igen Johan

    Ja, jag håller med. Pdf är bökigt att jobba med.
    Jag har varit i kontakt med de som jobbar med månads- och årsstatistiken och en uppdatering är på gång dock fortfarande i pdf.

    Jag har framfört ditt önskemål om ett mer lättarbearbetat format. Förhoppningsvis faller det i god jord och även en txt- eller csv-fil tas fram. Det borde inte vara så svårt.

    Hälsningar

    Lennart