Kan man höra när träden slår ut?

Hej! Jag var ute på golfbanan idag, på Halmstads GK på Tylösand. Hålen ligger inne i skogsmark. Det hördes ett fint poppande ljud hela tiden. Lät nästan som vattendroppar men det var ju strålande sol och ingen väta i luften. Björkarna har ju börjat slå ut sedan igår och jag undrar om det var det som hördes. Knoppar som brister. Det har ju blivit kanonvärme de senaste 2 dagarna.
Vad kan detta vara?

Kommentarer

  • Hej!

    Detta kände jag inte till, men hittade nedanstående på nätet angående "björkknoppens symfoni":

    "Didrik Vanhoenacker, jourhavande biolog på Naturhistoriska Riksmuseum, som själv aldrig hört björkknoppens symfoni och inte kände till att den existerar, tror att ljudet uppstår när knoppfjället lossnar. Det är lilabruna fjäll som sitter runt de sammanpressade miniatyrbladen. Skälet till att dessa lossnar är att de spricker då det lilla bladet fylls med vätska och börjar vecklas ut."

    http://grannliv.granngarden.se/skog/bjorkknoppens-symfoni/

  • Ja, det stämmer helt med det som jag hörde! En fantastisk symfoni! Alla som bor i närheten av golfbanan eller också troligen i närheten av andra skogar borde gå ut och lyssna. Jag kan tänka mig att träden nära kusten kanske hade hämmats mer av de kalla havsvindarna och så kommer solvärmen som rena värmechocken!