Justering av Vattenbalanskartan

Hej!
I småskaliga förstoringar av "Avdunstning och transpiration" i Vattenbalanskartan så markeras delar av sjöar som om de har mycket hög avdunstning. Gränsen går mot vissa kartskarvar. Det är lite synd på en i övrigt så trevlig produkt.

Med vänlig hälsning
Martin West

Kommentarer

  • Hej Martin! Tack för synpunkter! Sjöarna ger oftast betydligt högre avdunstning än landområden en sommar som denna med varmt och torrt väder. När man jämför områden som bara består av sjö (t.ex. Hjälmaren) med närliggande landområden ser man att avdunstningen de senaste tre månaderna varit närmast dubbelt så stor från sjön jämfört med från marken. Det beror på att markfuktigheten varit extremt låg och kraftigt begränsat avdunstningen från marken, medan tillgången på vatten från sjöytor varit obegränsad.

    Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med "kartskarvarna" men du får gärna bifoga en skärmbild eller dylikt som förklarar detta. Tack igen för synpunkter!
    Niclas Hydrolog
  • Hej igen!

    På bifogad karta ser man att enbart delar av sjöar är markerade med hög avdunstning. Mörkblå ytor. Småskaligt.

    Med vänlig hälsning
    Martin West
  • Hej Martin!
    Tack för skärmbilden - nu förstår jag vad du menar! Dessa "blå fläckar" uppstår i vissa zoomlägen då kartan över sjöar inte täcker kartlagret med beräkningsresultaten. När du zoomar in ett steg försvinner de, och det beror på att Lantmäteriets sjölager då blir mer detaljerad.

    Egentligen så gör vi beräkningar även för sjöytorna, men eftersom sjökartan läggs ovanpå så syns oftast inte resultaten i kartan. När du klickar på en sjö så visas beräkningarna för denna i vattenbalansrutorna. I vissa (sällsynta) fall består områden endast av sjöyta (t.ex. Vättern och Roxen) men det är vanligare att ett område både omfattar land- och sjöyta.

    Områden som till största del består av sjöyta har haft mycket över normal avdunstning denna sommar p.g.a. värmen. Däremot har avdunstningen från landområden ofta varit under normal eftersom det varit så torrt. Därför kan det bli både rött och blått i kartan, beroende av andelen sjöyta i området.
    Niclas Hydrolog